Nivala.orgNivala.org keskustelu Angelina verkkokauppa
 | Foorumin etusivu | Rekisteröidy | Vastaa | Etsi | Tilastot | Ohje |
Nivala Nivala.org keskustelu / Nivala /

Mielikirjailijani

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#1 | Lähetetty: 5 Tammi 2009 19:08 
Yritetäänpä sivistynyttä mielipiteen vaihtoa. Kuka on mielikirjailijasi? Kansakoulussa luettiin jo pakollisena Topeliuksen "Maamme" ja Kiven "Seitsemän veljestä".

Minuun teki aikuisiällä suuren vaikutuksen Väinö Linnan kaksi teosta. Tuntematon sotilas kertoi mielestäni kohtuullisen autenttisesti jatkosodan vaiheet yhden konekiväärikomppanian sotilaiden silmin kerrottuna. Kouluaikoinani ei näihin tapahtumiin otettu lainkaan kantaa. Täällä Pohjantähden alla -teos kertoi toisen kansamme tragedian. Sekin oli mielestäni hyvin kirjoitettu ja antoi hyvän kuvan 1800-luvun lopulta pitkälle eteenpäin. (saa nähdä mitä Koivusalo saa aikaan uudella elokuvallaan?) Arto Paasilinna on vakituinen isäpäivän ilo. Joka vuosi tulee uusi humoripläjäys, joka isänpäivästä vie sen pari tuntia. Saa nauttia hyvästä huumorista. Kalle Päätaloa en osaa arvostaa muuten, kuin kirjamäärän paljoudella. Joka vuosi ilmestyi uusi teos. Kaksi kirjaa jaksoin työllä ja vaivalla lukea läpi. Ei jaksanut kiinnostaa niin pikkutarkka dokumentointi Koillismaan arjesta.

No tässäpä mielipiteitäni. Miten suhtaudutaan tällä palstalla kirjailijoihin ja kirjallisuuteen? Jään mielenkiinnolla odottelemaan.

Kirjoittaja Lopitsoi
Käyttäjä
#2 | Lähetetty: 5 Tammi 2009 19:24 
Mielestäni Huovis Veikko on yks parraita huumoripuolen kirijottajia, hää ossaa kuvvailla nii mehtän ku mehtämiehenki ja purreutuu niin ihimisen mielen koukeroihin ku matteenki ajatusmaailmaan
Paasilinna on myös sellanen myrkynkeittäjä että mielellään lueskelee.
Onha niitä ulukolaisiaki hyviä muttei just ny saa nimiä mieleen.
Enämpi historia- tokumentti- tai tietopuolenkirijallisuutta oon viimeaikona lukenu, jos ylleensä oon kerenny.

Kirjoittaja miekkonen
Käyttäjä
#3 | Lähetetty: 5 Tammi 2009 21:35 
kiitos hyvästä keskustelu aiheesta olijalle.Paasilinna myöskin vakiokamaa täällä,sitten remestä,taavi soininvaaraa ja uutuutena Stieg Larssonin trilogia,olivat ehkä parhaat kirjat nuo kolme mitö koskaan lukenut.(siis nuo larssonit)

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#4 | Lähetetty: 5 Tammi 2009 22:33 
Luin työttömyysaikanani myös nämä Juhani Suomen kirjoittamat "Kekkoshistoriat" kaikki osat. Myös alkuperäisen Kekkosen itsensä kirjoittaman elämäkertansa ensimmäisen osan. Suomen teokset ovat saaneet jonkin verran väritystä, eihän mahtavasta arkistomateriaalista kukaan voi objektiivista tiivistelmää tehdä. No kirjoittajan persoonasta huolimatta mielestäni näistä kirjoista saa kattavan historiakuvan Suomen kansan poliittisesta menosta Neuvostoliiton naapurina Kekkosen aikana.

Kirjoittaja AlterEgo
Käyttäjä
#5 | Lähetetty: 6 Tammi 2009 11:16 
Juha Vuorinen on hyvä, kunnon huumoria!

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#6 | Lähetetty: 6 Tammi 2009 11:36 
Ulkomaisista kirjailijoista luin 1970-luvulla Jack Londonin sarjan (24 teosta). Kaksi teosta "Jeri" ja "Jerin veli" tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Kirjat kertovat sirkuskoiran elämästä itse koira näkökulmasta. Tulkitsijana luonnollisesti kirjailija. Näiden teosten lukemisen jälkeen en ole tykännyt sirkuseläimistä lainkaan. En voi katsella edes televisiosta sirkusohjelmia. Siellä näitä "opetettuja" eläimiä on pilvin pimein.

Kirjoittaja AlterEgo
Käyttäjä
#7 | Lähetetty: 6 Tammi 2009 21:13 
Kauhua ja jännitystä tarjoaa Stephen King ja Dan Brown.

Kirjoittaja Kaikkea sopivasti
Nimetön
#8 | Lähetetty: 9 Tammi 2009 14:19 
Minä luen aika laidasta laitaan, tosin nykyään on alkanut enemmän kiinnostaa "todellisuuspohjainen" kirjallisuus (Remes sopii silti edelleen jännityksen nälkään); Marklundilta löytyy pari opusta nykypäivän karuista ihmiskohtaloista (tositapahtumiin perustuvat Uhatut ja Turvapaikka). Sota-ajan tapahtumat ovat myöskin kiinnostaneet aina; juutalaisvainoista löytyy aika rajuja teoksia (Polttouhrit, Anne Frank -aiheiset, Sonderkommando), Torey Hayden (psykologi ja erityisopettaja) kertoo riipaisevia tarinoita kaltoinkohdelluista lapsista...

Utelias kun olen, saatan tarttua kirjastossa johonkin ajan patinoimaan tuotokseen -ja usein yllätynkin positiivisesti. Ainoa kriteerini on, että kirja pohjautuu johonkin "todelliseen". Liekö iän tuomaa muutosta, kun ihan "hömppäkirjat" eivät enää jaksa kiinnostaa -joskus kyllä tuntuu, että olisi taas vaihteeksi jonkun hervottoman tarinan tarpeessa ;D

Ai niin...seuraavaksi ajattelin tutustua Niinistön "Salen" jompaan kumpaan kirjaan...

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#9 | Lähetetty: 9 Tammi 2009 17:00 
Nykykirjailijoista en pidä. Esimerkiksi Jari Tervo, Antti Tuuri, Ilkka Remes ym. Ei ole minun mieleeni. No mielipidejutuistahan ei voi kiistellä. Toinen tykkää siitä, ja toinen toisesta. Poikavuosilta on jäänyt mieleen hyvinä kokemuksina: Monte Christon Kreivi ja Kolme muskettisoturia, molemmat ranskalaisen Alexandre Dumas`n tuotantoa.

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#10 | Lähetetty: 17 Tammi 2009 22:35 
Eipä näytä kirjallisuus erityisesti kiinnostavan. No minkäs sille mahtaapi. Jospa vähän provosoin: "Kalle Päätalo on yliarvostetuin kirjailija Suomessa!"

Kirjoittaja Lopitsoi
Käyttäjä
#11 | Lähetetty: 17 Tammi 2009 22:48 
En minäkään jaksanu lukia Päätaloa kauaa, oli nii pikkutarkkaa kirijotusta, monta sivua jotaki höylänterotusta kuvaili, eikä tarina edenny jouhevasti.

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#12 | Lähetetty: 17 Tammi 2009 23:51 
Mullaki olis joululahajaksi saatu Päätalon 700 sivuinen teos. Kertoo siitä alkuajasta, kun oli rakennusmestarina Tampereella, ennenkuin alkoi kirjailijaksi. Kakskymmentä sivua oon kahalannu tähän mennessä. Mennee varmaan seuraavat 10 vuotta, jotta saan sen luettua!

Kirjoittaja miekkonen
Käyttäjä
#13 | Lähetetty: 18 Tammi 2009 09:15 
Joskus oon ajatellu et rupia kaikki päätalot lukemaan vaan ei oo vielä ensimmäistäkään kerenny.Jos dekkarin nälkä iskee niin Ari paulow on whdoton kunkku

Nivala Nivala.org keskustelu / Nivala / Mielikirjailijani Ylös

Vastauksesi Klikkaa tätä ikonia siirtyäksesi lainattuun viestiin

 

 ?
Voit lähettää viestejä anonyymisti kirjoittamalla käyttäjätunnuksen ja jättämällä salasanakentän tyhjäksi. Jos sinulla olisi käyttäjätili, voisit kirjautua foorumille ko. lomaketta käyttäen…
 
  Nivala.org keskustelu Foorumia pyörittää Forum Software miniBB ®