Nivala.orgNivala.org keskustelu Angelina verkkokauppa
 | Foorumin etusivu | Rekisteröidy | Vastaa | Etsi | Tilastot | Ohje |
Lukijoiden ajatuksia Nivala.org keskustelu / Lukijoiden ajatuksia /

Puintihommissa

Kirjoittaja Gadget
Inspector
#1 | Lähetetty: 5 Touko 2009 10:34 
Muistui tässä mieleeni eräs nuoruuteni päivä, kun veljeni kanssa olin puintihommissa eräässä lähinaapurissa. Naapurin isäntä oli mielestäni jo vanha, koska hän valitti mahakipuaan eikä enää ottanut osaa puintiyöhön vaan lähti polkupyörällä asioimaan kirkolle eli nykyiseen Nivalan kaupunkiin.

Talon muu väki ja me veljeni kanssa aloimme puintiyön, joka ei pikkuhomma ollutkaan, sillä talon elosuoja oli kerätty täyteen kuivia viljanlyhteitä. Se joka muistaa vielä miten ryskyllä puitiin tietää, että työ oli jatkuvaa liikettä jokaisella siihen osallistuvalla.

Ennen kuin sähkömoottorit yleistyivät, polttomoottori tarvitsi koneenkäyttäjän, joka osasi käyttää konetta niin, että se pelasi ja työ sujui katkeamatta. Ennen väkeä tarvittiin puintityössä paljon enemmän mitä nyt puimurien aikakaudella, sillä työhön piti olla moottorinkäyttäjän lisäksi vielä syöttäjä, vihneenkatkoja, lyhteenantaja ja hänelle apuri, sitten vielä ruumenmuori, oljenkantaja ja hänelle apuri. Vielä tarvittiin jyvänkantaja ja apuri hänelle, jos piti kantaa etäämpänä olevaan aittaan. Silloin puinnissa tarvittiin kymmenkunta henkilöä.

Isäntä, joka aamulla meni kirkolle, palaten sieltä vasta illankähmässä ja me jotka pimeän tultua lopetimme väsyneenä työt ja menimme syömään, kohtasimme isännän hyvillään. Hän kehui kaupasta tekemäänsä ostosta, joka ajan tarvikepulan vuoksi oli vaikeaa saada, hän sanoi: "Sain tiskin alta ostettua Kertulle vaatetta tulepas kahtoon". Mutta tyttö ei kangasta edes vilkaissut, vaan hän ärähti: "Ne meijän äijälle antavat semmoista, joka ei muille kelpaa. Minä en huoli sitä."
Silloin isäntä ärähti: "Minä oon päivän maha kipiänä kirkolla hypännyt, niin haukut palaksata saan."

Tällaista se oli ennen ja nytkin. Toisen vaivoja me emme tahdo ymmärtää ennen kuin ne itse koemme.

Sero

Kirjoittaja olija
Käyttäjä
#2 | Lähetetty: 5 Touko 2009 16:55 
Oli hyvä historiankertaus ryskyllä puinnista. Siitä plussia Serolle.

Lukijoiden ajatuksia Nivala.org keskustelu / Lukijoiden ajatuksia / Puintihommissa Ylös

Vastauksesi Klikkaa tätä ikonia siirtyäksesi lainattuun viestiin

 

 ?
Voit lähettää viestejä anonyymisti kirjoittamalla käyttäjätunnuksen ja jättämällä salasanakentän tyhjäksi. Jos sinulla olisi käyttäjätili, voisit kirjautua foorumille ko. lomaketta käyttäen…
 
  Nivala.org keskustelu Foorumia pyörittää Forum Software miniBB ®