Nivala.orgNivala.org keskustelu Angelina verkkokauppa
 | Foorumin etusivu | Rekisteröidy | Vastaa | Etsi | Tilastot | Ohje |
Lukijoiden ajatuksia Nivala.org keskustelu / Lukijoiden ajatuksia /

Takatuupparilla Mummolaan!

Kirjoittaja NiVi
Tiedottaja
#1 | Lähetetty: 27 Heinä 2009 11:28 
Luullakseni olin nelivuotias pojan vesseli, kun kuulin, että pääsen isän ja isoveljeni kanssa Mummolaan. Isoveljeni oli minua vähän yli 5 vuotta vanhempi. Hän oli siis suunnilleen 10-vuotias. Mummolani sijaitsi Toholammilla, jonne on Nivalasta noin 70 kilometriä. Teimme matkan polkupyörillä. Minä pääsin isän takatuupparilla, mutta veli ajoi itse.
On selvää, että kyläreissu Mummolaan oli enemmän kuin mieluinen asia. Muistan yhä jännityksen, joka aivan kihelmöi sisimmässäni ajatellessani matkaa.
Lopulta lähtöaamu koitti. Kaikki oli valmista lähtöä varten. Isä muistutti, että minun on pidettävä jalat suorana, jotteivät ne jää pinnojen väliin. Jos niin kävisi, se tietäisi sairaalareissua. Ja sitä en halunnut. Halusin päästä Mummolaan! Siksi lupasin muistaa varoituksen. (Siihen aikaan ei ollut erillisiä istuimia lapsia varten, eikä lasten polkupyöriä).
Vähän ennen lähtöä sain luvan nousta takatelineelle. Tein työtä käskettyä. Tuupparille oli taitettu huopa. (Se oli sen ajan luksusta). Veljeni oli myös valmis lähtöön. Hän seisoi pyöränsä kanssa rappujen edessä. Isä nousi pyörälle ensin. Velipoika seurasi. Mutta kuinka hän ajoikaan? Hän oli niin pieni, ettei voinut ajaa tangon päältä, vaan oikea jalka tangon välissä! Sillä tavalla hän joutui "vinttaamaan" koko matkan. Mutta hyvin ajo sujui, vaikka matkaa oli noin 70 kilometriä. Ja kotiin tullessa sama matka!
Kuinkahan moni 10-vuotias kossi pystyisi moiseen suoritukseen tänään?
Menomatkalta on mieleeni jäänyt pari väläystä. Ensimmäisenä Kalajoen ylitys. Kuoppasilta oli alhaalla. Päättelen sen siitä, että vesi hölskyi kannen tasalla. Se toi pelon. Muistan ajatelleeni, että kuinkahan tästä selviämme? Yli sentään päästiin. Toinen väläys jäi mieleeni Sievin ja Toholammin välillä oleva mäki. Se oli paljon isompi kuin Pyöräysmäki konsanaan. Tuuli suhisi korvissani, kun porhalsimme sitä alas. Jälleen pelko hiipi puserooni.
Pääsimme kuitenkin onnellisesti perille. Mummolan pihalla ollut lähde jäi mieleeni. Ihmetellen katselin pulppuavaa vettä. En käsittänyt sitä, että vesi ei loppunut, vaikka seisoin sen äärellä kauan. Eräs väläys on matkasta Nanni-tätini (isän siskon) luo. Se ei ollut pitkä. Ehkä kolme, tai neljä kilometriä. Avioiduttuaan hän oli muuttanut Nivalasta Lampille. Hän oli emäntänä Linna-nimisessä talossa. Helmi-täti (äitini sisarpuoli) oli emäntänä naapuritalossa. Tietenkin kylästelimme molempien luona. Muistelen, että yövyimme Nanni-tädin luona. Tiirailin uteliaana Lestijokilaakson upeita maisemia takatuupparilta käsin, kun menimme tätien luo. Paluumatkalta ei ole mieleeni jäänyt muistikuvia. Edellä sanotusta selvinnee, miten muinoin sukulaissuhteita hoidettiin. Takatuupparilla istui
Paimenpoika

Lukijoiden ajatuksia Nivala.org keskustelu / Lukijoiden ajatuksia / Takatuupparilla Mummolaan! Ylös

Vastauksesi Klikkaa tätä ikonia siirtyäksesi lainattuun viestiin

 

 ?
Voit lähettää viestejä anonyymisti kirjoittamalla käyttäjätunnuksen ja jättämällä salasanakentän tyhjäksi. Jos sinulla olisi käyttäjätili, voisit kirjautua foorumille ko. lomaketta käyttäen…
 
  Nivala.org keskustelu Foorumia pyörittää Forum Software miniBB ®